Waarom Microsoft de maker van Minecraft koopt

Waarom Microsoft de maker van Minecraft koopt

Bijna twee miljard euro is een hoop geld voor een spelletjesbedrijf dat maar één hit heeft. Wat is de gedachte van Microsoft achter de overname van Minecraft-maker Mojang? Vijf redenen.

1. Cash buiten VS aanwenden

Microsoft heeft een cashvoorraad van 93 miljard dollar om belastingredenen buiten de VS geparkeerd. Wat moet je met die berg centen als je ze niet kan investeren in eigen land? Overnames in het buitenland doen is een optie. Dat deed Microsoft al met Nokia, en dezelfde redenatie ligt ten grondslag aan de overname van Mojang.

2. Mojang is kerngezond

In de spelletjeswereld is Mojang een uitzondering. Met een klein team weten de Zweden een hoge omzet en winstmarge te genereren.

3. Games zijn nog steeds een speerpunt

Microsoft’s nieuwe topman Satya Nadella was zeer duidelijk in zijn interne memo over de toekomst van het bedrijf. In de hedendaagse mobiele wereld zijn spelletjes veruit de grootste categorie, gemeten naar tijd en geld. 

Met een succesvolle titel als Minecaft kan Microsoft het kwakkelende Windows Phone een duw in de rug geven. Minecraft is nu alleen beschikbaar op Android en iOS. Ook kan het een reeks jonge fans binden aan de spelcomputer Xbox One, die bepaalt geen denderende start kent.

4. Licenties voor speelgoed en films

Minecraft is het stadium van ‘slechts een spelletje’ — net als Angry Birds-maker Rovio — al lang voorbij. Het Zweedse bedrijf heeft een deal gesloten met een uitgever voor een handboek, met Lego voor speelgoed en Warner Brothers voor een film. Die licentiedeals vertegenwoordigen inkomsten.

5. Nieuwe generatie programmeurs trekken

Met Minecraft kan Microsoft een nieuwe generatie codekloppers lokken. Ongeveer 20 procent van de Minecraft-spelers is jonger dan 15 jaar, terwijl ruim twee vijfde bestaat uit 15- tot 20-jarigen. Bovendien is Minecraft een aantrekkelijke omgeving om de basisprincipes van programmeren onder de knie te krijgen. Vanuit de visuele omgeving kunnen whizkids makkelijk de overstap maken naar echt programmeren, zoals Simon Bisson schrijft op CiteWorld. Microsoft heeft daar zelf al software voor in huis, zoals Project Spark en Kodu.