Zijn analisten nu zo dom of is Zuckerberg zo slim?

Zijn analisten nu zo dom of is Zuckerberg zo slim?

Kijk eens naar de bovenstaande tabel. Wat valt op? Facebook boekt structureel meer omzet dan analisten in doorsnee van tevoren inschatten, zo ook in de laatste drie maanden van 2015.

Je zou verwachten dat ze op een gegeven moment wel meenemen in hun voorspellingen dat Facebook het bijna altijd beter doet. Toch zit de gemiddelde verwachting vrijwel altijd te laag. Zijn analisten nu zo dom of is Mark Zuckerberg zo slim?

Facebook is een relatief jong bedrijf met een verdienmodel dat nog niet eerder voorbij is gekomen. De potentie van de socialenetwerksite als advertentieplatform is enorm, met 1,6 miljard leden wereldwijd die maandelijks actief zijn. Maar hoe groot precies? Er is simpelweg geen ander bedrijf waar analisten Facebook aan kunnen spiegelen.

Zuckerberg en zijn rechterhand Sheryl Sandberg beschikken daarnaast over een uitgekiend zakelijk inzicht. Facebook speelt razendsnel in op de veranderende markt; analisten verliezen al snel vat op waar het bedrijf precies staat.

In amper een jaar tijd gooide Zuckerberg het verdienmodel om en werd Facebook een mobiel advertentiebedrijf. Nu heeft de 31-jarige miljardair zijn zinnen gezet op online video. De aankoop van Instagram blijkt een meesterzet en ook virtual reality-bril Oculus Rift levert naar verwachting een aardige bijdrage aan de omzet.

Dus zijn analisten nu zo dom of is Zuckerberg zo slim? Een beetje van beide.