Is Bol.com bestand tegen Amazon?

Is Bol.com bestand tegen Amazon?

Het begint er steeds meer op te lijken dat Amazon nog dit jaar naar Nederland komt. Is Bol.com bestand tegen de grootste webwinkel ter wereld?

Geruchten over de komst van Amazon naar Nederland doen al een half jaar de ronde. Vrijdag bevestigde een woordvoerder van het Centraal Boekhuis dat het gesprekken voert met Amazon over de verkoop van Nederlandse boeken. Het Centraal Boekhuis levert boeken van Nederlandse uitgevers aan winkels.

De boekendeal is mogelijk in oktober rond, net op tijd voor de feestdagen. Wanneer Amazon.nl geopend wordt, is niet bekend. Maar als dat gebeurt, betekent dit serieuze concurrentie voor Nederlandse winkeliers, zowel online als in de winkelstraat.

Vergelijking met Bol.com

Ook de Nederlandse mediawinkel Bol.com zal de impact van Amazon voelen, als de grootste webwinkel ter wereld de Nederlandse markt betreedt. Beide bedrijven opereren in dezelfde segment: ze staan vooral bekend als mediawinkel en verkopen boeken, muziek, dvd’s en elektronische apparaten om de media mee te consumeren.

Amazon heeft daarbij een schaalvoordeel. Omdat het een speler van wereldformaat is, kan het voordelige contracten bedingen bij partijen. Door de grote inkoopkracht is het kostenniveau lager. Bol.com is slechts actief op de relatief kleine Nederlandse markt en had in 2011 een omzet van 376 miljoen euro, bijna honderd keer zo klein als de 36,7 miljard euro van Amazon.

Aanbod

Het aanbod van Amazon is tevens groter. Het exacte aantal artikelen in het assortiment van Amazon is niet bekend, maar een slimme zoekopdracht op Amazon.com laat zien dat ruim 164 miljoen artikelen te koop zijn. Op Amazon.de is dat 100 miljoen. Nu zal een deel van de resultaten dubbelingen betreffen. Maar dan nog is het vele malen meer dan de 5,5 miljoen artikelen die Bol.com verkoopt.

Als Amazon naar Nederland komt, kan het gebruikmaken van zijn werelwijde netwerk om snel een groot assortiment op te bouwen. Daarbij maakt het gebruik van zijn kracht als platform: derde partijen verkopen hun spullen via de winkel van Amazon, om zo toegang te hebben tot het enorme klantenpotentieel. Niet voor niets doet Bol.com hetzelfde in Nederland, al loopt het daarin wel enkele jaren achter.

Lees verder op Z24.

Fotobewerking: Mike Jonker.