Hyves: bezoek halveert, adverteerders kiezen voor Facebook

Hyves: bezoek halveert, adverteerders kiezen voor Facebook

Het bezoek aan Hyves is dit jaar in elkaar gezakt. Vooral ‘de boodschappers’ en hoogopgeleiden vertrekken en dat zijn nu juist de lucratiefste doelgroepen. “Adverteerders willen nu echt en masse op Facebook.”

Het verhaal van de sociale netwerksite Hyves doet denken aan dat van de striphelden Asterix en Obelix. Hun kleine dorp in Gallië weet de Romeinse overheersing te weerstaan met behulp van een toverdrank die de Galliërs oersterk en daardoor onoverwinnelijk maakte.

Op eenzelfde manier hield Hyves jarenlang Facebook van zich af, ondanks de diepere zakken van de grote concurrent uit de VS.

Hyves loopt nu leeg

Waar de Romeinen er maar niet in slaagden om Asterix en zijn kompanen klein te krijgen, lijkt de toverdrank van Hyves uitgewerkt.

In de zomer van 2011 ging Facebook Hyves al voorbij in bezoekersaantallen, blijkt uit diverse onderzoeken. Sinds februari van dit jaar loopt het sociale netwerk rap leeg.

Kwamen er in oktober vorig jaar nog ruim 7 miljoen Nederlanders op Hyves.nl, een jaar later is dat nog maar de helft, blijkt uit cijfers van de Stichting Internet Reclame (STIR). En hoewel eigenaar de Telegraaf Media Groep, die de netwerksite in 2010 kocht, geen exacte cijfers geeft, spreekt het concern wel al kwartalen achtereen van ‘tegenvallende resultaten’. In het eerste half jaar van 2012 maakte Hyves zelfs verlies.

Lees verder op Z24.

Foto: moost, Flickr.