Extra vers bier van Heineken: extra lekker of pure marketing?

Extra vers bier van Heineken: extra lekker of pure marketing?

Heineken hoopt met extra vers bier, dat gekoeld en twee keer zo snel van de brouwerij naar de supermarkt wordt getransporteerd, een nieuwe categorie te creëren. Is het bier echt lekkerder dan de reguliere Heineken uit een krat?

“Iedere bierliefhebber kan je vertellen: hoe verser de pils, hoe lekkerder het is”, zegt biersommelier Henri Reuchlin van Bierburo en mede-oprichter van Stichting Bieropleidingen Nederland. “Voor mij is het altijd het grootste feest als ik bij een brouwerij direct uit de tank mag proeven. Dan is pils op z’n allerlekkerst.”

Precies die ervaring wil Heineken naar de consument brengen. Vanaf maandag staan in het koelvak van 33 supermarkten flesjes Heineken Extra Vers, naast de melk en de fruitsappen. De brouwer begint kleinschalig, om de kinderziektes uit de logistieke keten te halen. De bedoeling is om het extra verse bier uiteindelijk landelijk te verkopen.

Om het nieuwe product bij consumenten te introduceren, gaat Heineken in supermarkten demonstraties geven. Bij speciale ‘tap-theaters’ bottelen medewerkers van de brouwerij flesjes op de winkelvloer.

“Dit is een droom”, zegt meesterbrouwer Willem van Waesberghe van Heineken. “Iedere bierafficionado droomt ervan om bier zo vers mogelijk te drinken.”

Heineken Extra Vers is in principe hetzelfde bier als dat in de bekende groene flesjes zit. “Het komt uit dezelfde helderbiertank”, aldus Van Waesberghe. Het verschil zit ‘m in hoe het bier in de schappen belandt. Heineken garandeert op drie manieren de frisheid van het extra verse bier.

Lees verder op Z24.