Dit zegt de Apple Watch over het verschil tussen Apple en Google

Dit zegt de Apple Watch over het verschil tussen Apple en Google

Apple presenteerde dinsdag zijn eerste horloge: de Apple Watch. Daaruit blijkt eens te meer dat het bedrijf van topman Tim Cook een andere visie heeft op de toekomst dan concurrent Google.

Met de Apple Watch stort het techconcern zich voor het eerst sinds de iPad op een nieuwe productcategorie. Daarmee zet Tim Cook eindelijk zijn stempel op Apple, drie jaar nadat hij het stokje overnam van oprichter Jobs.

Of de Apple Watch echt de revolutie is die Cook belooft, zal moeten blijken. De eerste exemplaren zullen pas begin 2015 geleverd worden voor een prijs van 349 dollar in de VS. Voorlopig laat Apple weinig los over cruciale zaken als de accuduur, waardoor een definitief oordeel over het gebruiksgemak nog maanden op zich laat wachten.

Er is  los van de kwaliteit van Apple’s horloge — in ieder geval een belangrijk verschil met bijvoorbeeld de eerste iPhone in 2007. Apple zorgde destijds voor een absolute doorbraak op het gebied van smartphones met aanraakscherm en liep technologisch zeker twee jaar voor op andere fabrikanten.

Dat is dit keer anders: slimme horloges à la de Apple Watch zijn er al. Met name Google timmert sinds dit voorjaar aan de weg met Android Wear, een versie van hun mobiele besturingssysteem speciaal voor smartwatches. Motorola, ASUS en LG hebben Google-horloges gepresenteerd die op het eerste gezicht zeker niet onderdoen voor de Apple Watch.

Waar Google op smartphonegebied er jarenlang over heeft gedaan om Apple voorbij te streven, beginnen beide bedrijven nu min of meer tegelijkertijd aan de race om de markt voor smartwatches te veroveren. Daarbij valt op dat Apple en Google, ondanks de ogenschijnlijke overeenkomsten tussen de horloges, twee uiteenlopende strategieën kiezen.

Lees verder op Z24.