Digitale assistent moet CEO helpen met sociale media


Topmannen van grote bedrijven komen tijd tekort om te bloggen of hyven. De Rotterdamse ondernemer Salih Kilic wil digitale assistenten inzetten om ze te helpen.

Jonathan Schwartz, de CEO van Sun Microsystems, blogt. Hij schrijft over het bedrijf en zijn toekomstvisie in de hoop de transparantie van Sun te vergroten. Het Fastlane-blog van vice-voorzitter Robert Lutz van General Motors is een ander voorbeeld van een bloggende bestuurder.

In Nederland kennen we onder meer de weblogs van Ron Tolido, de CTO van Capgemini, en Sander van ’t Noordende van Accenture.

Gebrek aan CEO-blogs
Dit zijn echter spaarzame voorbeelden. Van de top honderd CEO’s van Amerikaanse bedrijven blogt niemand, blijkt uit onderzoek van het weblog ÜberCEO in augustus 2009. Ook zijn ze grotendeels afwezig op sociale netwerksites.

Slechts twee bestuursvoorzitters hebben een Twitter-account. Dertien hebben een LinkedIn-profiel, maar daarvan hebben slechts drie meer dan tien contactpersonen. Vier van de vijf hebben geen persoonlijke pagina op Facebook.

Tijdgebrek
“Bij CEO’s van grote bedrijven is de interesse er misschien wel, maar het ontbreekt ze aan tijd en aandacht”, zegt de jonge Rotterdamse ondernemer Salih Kilic. Hij vermoedt daarom dat digitale assistenten een gat in de markt zijn en wil in 2010 met een nieuw bedrijf, Important People, daar op inspelen. “In deze digitale wereld zijn er zoveel taken bijgekomen, maar er is nog niemand die je in kunt huren om ze uit te voeren.”

De klussen van digitale assistenten variëren van het bijwerken van sociale netwerken en het bijhouden van een blog tot technische zaken als domeinbeheer en zoekmachinemarketing. Het concept lijkt op dat van virtuele assistenten: zelfstandige ondernemers die hulp verlenen aan hun klanten vanuit een thuiskantoor. Met dit verschil dat digitale assistenten verstand hebben van technische zaken.

In de Verenigde Staten zijn enkele bureaus als JK Virtual Office en BeSocialWorldwide gespecialiseerd in assistentie in sociale media. Via de netwerken op internet kunnen ze de omzet van een bedrijf laten groeien. Zij richten zich echter op kleine ondernemingen en niet op bestuursvoorzitters van grote concerns.

Leiderschap
Maar waarom zou een bestuurder moeten bloggen en hyven? “Een CEO is een leider en moet sturing geven aan een organisatie”, zegt Kilic. “Met het sociale internet kunnen leiders een groter bereik krijgen.” Topman Jonathan Schwartz van Sun deelt deze visie getuige de titel van zijn opiniestuk in de Harvard Business Review, ‘If you want to lead, blog’.

Lees het vervolg van dit artikel op Z24.nl.