Charteraar KammAir vliegt tegen de wind in

Charteraar KammAir vliegt tegen de wind in


Eén vliegtuig telt de vloot van KammAir, Nederlands kleinste luchtvaartmaatschappij. Directeur Cees Kamminga mikt op de markt onder zakenjets. Donderdag 27 augustus was de eerste officiële retourvlucht tussen Rotterdam en Lelystad.

Een stuk of vijftien mensen drinken koffie of thee op het terras van Vliegclub Rotterdam. Het is donderdag 27 augustus en bewolkt. Twee gele parasols staan desondanks uitgeklapt.

Tuinfeestje
Door de witte tuinstoelen en bloembakken aan de houten schutting heeft het geheel veel weg van een tuinfeestje. Een man met ontvanger valt op. Hij luistert aandachtig naar het radioverkeer met de luchtverkeerstoren. Vandaag is de eerste officiële vlucht van KammAir naar Lelystad en terug. Het is gemoedelijk wachten op de aankomst van het enige vliegtuig van de vloot.

“Ik hoor ‘m!”, roept iemand. Ze herkent het geronk van de vliegtuigmotor. Iedereen schiet omhoog en loopt naar de rand van het terras. Het turen begint.

De ‘kist’ suist over en zet de landing in. Een minuut later staat het blauw-witte vliegtuig met oranje opschrift al naast het terras. Een stralende Cees Kamminga (59) en zeven passagiers stappen uit. Onder hen twee diabetespatiëntjes van de Stichting Hoogvliegers. Zij mochten onderweg de stuurknuppel vasthouden.

Markt voor korte vluchten
KammAir is de kleinste luchtvaartmaatschappij van Nederland. Het bedrijf kreeg in juli een volledig Air Operator Certificate waarmee het naast rondvluchten ook dagtrips en luchttaxidiensten uit mag voeren.

Het lijkt een opmerkelijke zet om een vliegbedrijf op te zetten tijdens de recessie. In januari van dit jaar ging de luchttaximaatschappij BikkAir failliet. Een maand later ging Eclipse Aviation, de Amerikaanse bouwer van lichte zakenjets waar Roel Pieper 100 miljoen dollar in investeerde, ten onder.

Lees het vervolg van dit artikel op Z24.nl.