Een Arabier, skiongeluk en ongevraagd bod: hoe familiebedrijf TecLub een investeerder vond

Een Arabier, skiongeluk en ongevraagd bod: hoe familiebedrijf TecLub een investeerder vond

Ondernemer René Waal heeft in 13 jaar familiebedrijf TecLub succesvol uitgebouwd. Toch knaagt er iets: “We ondernemen wat voorzichtiger en laten daardoor misschien kansen liggen.” Dus gaat hij op zoek naar een investeerder.

Het is een doodnormale werkdag ergens in april 2014 als ondernemer René Waal (41) een telefoontje krijgt van zijn accountant. Of hij zijn bedrijf wil verkopen.

Waal is verrast. Hij is helemaal niet op zoek naar een koper. Uit het niets wil er nu een partij instappen bij Technical Lubricants International, het 26 jaar oude familiebedrijf waar hij sinds 2003 de leiding heeft. Hij denkt erover na en besluit het gesprek aan te gaan. Praten kan altijd.

Doorsnee mkb-bedrijf

Technical Lubricants, afgekort tot TecLub, is een klein mkb-bedrijf zoals er duizenden zijn in Nederland: een tiental medewerkers, een honkvaste directeur en een jaaromzet van net geen 10 miljoen euro. De onderneming is gevestigd op een doorsnee bedrijventerrein in het Noord-Hollandse Uitgeest, een net zo onopvallende locatie als de producten die er gemaakt worden.

Want op de remvloeistof, motorolie en antivries die het bedrijf levert aan klanten, zul je de naam TecLub niet aantreffen. Autobouwers, garagehouders, tankstations en supermarkten bestellen de autochemieproducten van TecLub en verkopen het onder hun eigen merknaam. Private label, heet dat.

Daarmee is TecLub behoorlijk succesvol op een markt waar volgens onderzoeksbureau Research and Markets jaarlijks bijna 5 miljard euro in om gaat. Het bedrijf is in 35 landen actief, heeft geen schulden en zag de omzet vorig jaar met 20 procent groeien.

Lees verder op Z24.nl.