Wel of niet linken naar buiten?

Netwerk

Clicks zijn goud waard op het web. Hoe meer clicks, hoe meer advertenties je kunt verkopen. Daarom klinkt het logisch om als nieuwssite niet naar stukken van de concurrent te linken. Drie redenen om dat tóch te doen.

Geld verdienen met internet is anno 2011 nog steeds een lastige zaak. Het ontbreekt nieuwssites aan een inkomstenstroom uit lezers. Er is nog steeds geen makkelijke manier om kleine bedragen af te rekenen. Daardoor wordt de prijs van een artikel naar beneden ‘afgerond’: het nieuws is gratis.

Pageviews, pageviews, pageviews
Nieuwssites zijn in grote mate afhankelijk van adverteerders. Die kopen ruimte op een site middels een banner, lead generation of een complete site takeover. Maar de vijver is klein en het aantal vissers groot.

In de strijd om de adverteerder willen nieuwssites zo veel mogelijk pageviews en unieke bezoekers. Net als bij de oplage van kranten kunnen op basis daarvan meer adverteerders worden aangetrokken of de prijzen voor advertenties iets omhoog. Meer clicks, meer inkomsten.

Elk voordeel telt
Als nieuwssite lijkt het daarom onverstandig om – bijvoorbeeld bij een bronvermelding – naar artikelen van de concurrent te linken. Eén click voor jou betekent niet automatisch ook een click voor de ander – niet alle lezers zullen op de link klikken – maar in een competitieve markt telt elk voordeeltje.

Toch is extern linken belangrijk om te doen – óók naar de concurrent. Drie redenen:

1. De link is een betaalmiddel
Het web is open van nature; speel daarop in. Hyperlinks zijn een fundamenteel onderdeel van het internet. Daarnaast is de link een ‘betaalmiddel’ waarmee mensen of organisaties beloond worden voor het creëren van content. Door niet te linken draag je niet bij aan die economische structuur en aan een sterker internet. En daar heeft iedereen profijt van. Als het tij rijst, stijgen alle boten.

2. Transparantie is de nieuwe standaard
Snelheid en betrouwbaarheid staan bij online nieuws met elkaar op gespannen voet. Transparantie over je bronnen is de makkelijkste manier om betrouwbaarheid te kweken bij de lezer. NU.nl doet het, NRC doet het, The Guardian doet het en ongetwijfeld nog vele anderen. Link naar artikelen die als bron gebruikt zijn en die de lezer kan raadplegen voor meer verdieping. Transparantie is wellicht de nieuwe standaard, zegt Paul Bradshaw. Daarnaast kan transparantie er voor zorgen dat er minder gejat wordt online. Angela Phillips spreekt die hoop uit in het wetenschappelijke artikel “Transparency and the new ethics of journalism”. Als iedere nieuwsorganisatie netjes credits geeft waar dat moet kan dat de professionele verslaggeving beschermen en de ethische standaard omhoog krikken. Dus: linken naar andere artikelen om het cynisme te doorbreken.

3. Linken is een service aan de lezer en voegt waarde toe
Zoals genoemd bij het vorige punt kan de lezer voor meer verdieping jouw bronnen bekijken. Daar komt bij dat één van de functies van de webjournalist die van curator van informatie is. Waarom zou je voor mensen die speciaal naar jouw site komen – jouw community – niet een extra dienst verlenen? Content is er op het net in overvloed. Geef je lezers een overzicht van het beste van het web, ook al link je daarmee naar de concurrent. Op het internet draait het niet uitsluitend om content, om artikelen, om dat wat journalisten schrijven. Je kunt op andere manieren waarde toevoegen aan je product: door een sterke community, door een goede zoekfunctionaliteit of door te linken naar bruikbare bronnen. Zo voeg je waarde toe aan je eigen product. Waarde waarvoor mensen terugkomen.

Geef een reactie