Transparantie: linken naar het origineel bij fotobewerking

De nieuwe Stand van Nederland, de economische voorspeller van Z24, werd donderdag gepubliceerd. Daar hoort een foto bij die illustratief is. Aangezien de economie in mei naar verwachting met 1,1 procent krimpt, moest het geen beeld zijn met blije gezichten/

De foto van De Jager die iets uit zijn oog veegt is passend. Of deze van De Jager waarop hij zorgelijk kijkt.

Maar onze minister van Financiën had al genoeg op de homepage gestaan. Daarom vond ik deze foto van Rutte geschikt. Enige probleem: De Jager staat er met zijn hoofd op.

Via Photoshop heb ik De Jagers hoofd weggewerkt. Ik meldde vol trots op Facebook en Twitter dat dat goed gelukt was.

Op Facebook merkte Simon van Woerden op dat het in het kader van transparantie goed zou zijn om een link naar de originele foto bij te voegen. Weliswaar staat in het onderschrift dat de foto bewerkt is, maar niemand kan direct zien wat er anders is ten opzichte van de oorspronkelijke foto.

Simons suggestie vond ik goed. Vandaar dat ik de volgende regel onder aan het stuk heb toegevoegd:

“De foto bij dit artikel is bewerkt met Photoshop. De originele afbeelding staat hier.”

Hoe gaan andere media hiermee om?

Deze blogpost verscheen tevens op De Nieuwe Reporter.

Geef een reactie