Sky News legt Twittergebruik redacteuren aan banden

De Britse nieuwsorganisatie Sky News legt het Twittergebruik van hun eigen redacteuren aan banden. Journalisten mogen iemand die niet voor Sky werkt niet meer retweeten.

Ook moeten Sky-journalisten zich bij hun eigen portefeuille houden en mogen ze niet tweeten over persoonlijke zaken vanuit hun professionele Twitteraccount. Breaking news moet eerst aan de nieuwsredactie worden gemeld voordat het wordt verspreid via sociale media.

Dat staat in de nieuwe sociale mediacode die het bedrijf dinsdag per e-mail naar alle werknemers heeft gestuurd. Daarover schrijft The Guardian.

Redactionele proces
In de e-mail, die The Guardian heeft ingezien, staat: “Als een verhaal is getweet door een Sky News-journalist aan wie het verhaal is toegewezen dan is het prima, wenselijk zelfs, dat het geretweet wordt door andere Sky-medewerkers.”

Het retweeten van informatie van andere journalisten of personen mag niet, want “zulke informatie kan foutief zijn en heeft het redactionele proces van Sky News niet doorlopen.”

Eensluidende boodschap
Volgens Sky zijn de regels zijn ingevoerd om met één mond te spreken via verschillende kanalen en om voldoende redactionele controle uit te oefenen op verhalen van Sky-journalisten. Ook moet de nieuwsredactie het centrale punt blijven van waaruit informatie de wereld in wordt gestuurd.

In een aantal gevallen is het volgens Sky voorgekomen dat op Twitter andere informatie werd verspreid. Ook ontdekten nieuwsredacties soms nieuws feiten via Twitter die ze liever eerst zelf hadden gezien.

De richtlijn voor het checken van tweets door de nieuwsredactie geldt niet voor woordelijke verslagen via Twitter van rechtszaken of parlementaire of gerechtelijke onderzoeken. De journalist moet uiteraard wel de opdracht hebben gekregen om daar verslag van te doen.

Richtlijnen bij andere nieuwsorganisaties
Sky News is niet de eerste nieuwsorganisatie die het Twittergebruik van redacteuren inperkt. Persbureau Associated Press tikte verslaggevers op de vingers die nieuws eerst via Twitter de wereld instuurden en het daarna pas doorgaven aan de redactie. Daarnaast verbood AP het uiten van persoonlijke meningen in retweets.

De BBC stelde bij het twitteren van nieuws verplicht dat een tweede redacteur de tweet leest voor publicatie.

Reacties

  • Weblog Fleet Street Blues kan de maatregel begrijpen: Sky betaalt redacteuren om artikelen van Sky te promoten, niet die van een ander.
  • Journalist Charlie Beckett hoopt dat er in de praktijk soepel wordt omgesprongen met de richtlijnen zodat al het vooruitstrevende werk van Sky op het gebied van sociale media niet plotsklaps overboord wordt gegooid.
  • Mathew Ingram betoogt dat Sky News het sociale uit sociale media haalt en daarmee de potentie van Twitter onbenut laat.
  • Anthony De Rosa, sociale mediaredacteur bij Reuters, denkt dat redacteuren van Sky door de strikte regels in het nadeel zijn ten opzichte van collega’s bij andere nieuwsorganisaties.
  • Cory Bergman van Breakingnews.com schrijft dat nieuwsorganisaties juist een groter publiek kunnen bereiken door hun tweets menselijker te maken.
  • Matthew Keys zegt dat met de nieuwe sociale mediaregels de prominentste twitteraar van Sky, Neal Mann (@fieldproducer), wordt belemmerd. En dat terwijl het werk van Mann op sociale media juist waardevol kan zijn voor een nieuwsorganisatie. Op Twitter is onder de hashtag #savefieldproducer een actie opgestart om hem te steunen.
  • Sunny Hundal verdedigt het verbod van Sky op retweets.
  • FT-journalist Ben Fenton denkt dat Sky te gefocust is op de betrouwbaarheid van het eigen merk. Gul zijn met retweets wordt je door niemand op Twitter aangerekend.

Dit artikel verscheen eerder op De Nieuwe Reporter.

Lees hieronder hoe het verhaal zich ontwikkelde en de reacties van andere Twittergebruikers.

Geef een reactie