De Z24 Bierkaart: waar is Heineken marktleider?

Heineken kwam woensdag met halfjaarcijfers. Om mijn analyse daarover te begeleiden heb ik een kaart gemaakt: de Z24 Bierkaart. Daarop is te zien welke brouwers marktleider zijn in welke landen.

Het was best even puzzelen om dat uit te vinden. Brouwerijen geven doorgaans niet keurig per land aan wat hun marktaandeel is. Alleen als ze marktleider zijn of een goed resultaat hebben geboekt roepen ze het van de daken. Daarom was een wereldkaart met alle marktaandelen per land geen optie.

Voor de analyse wilde ik in kaart brengen hoe het bierlandschap eruitziet. Het marktleiderschap per land was daarvoor voldoende. AB-InBev is sterk in de Amerika’s en SABMiller in Afrika. Heineken is ook goed vertegenwoordigd in Afrika, maar moet zich vooral richten op Azië. Na een mislukt avontuur in China is het noodzakelijk dat het bod op Asia Pacific Breweries slaagt, betoog ik.

De kaart is gemaakt door Fusion Tables af te beelden op Google Maps. Ik heb voor elke brouwer een aparte tabel aangemaakt en die vier Fusion Tables aangeroepen met de Google Maps API. Niet moeilijk, en doordat de data niet in een KML-bestand zit, zijn de gegevens makkelijk bij te werken.

Bekijk hier de Z24 Bierkaart.

Geef een reactie