RTL maakt ‘nieuwe krant’ in appvorm

De nieuwe iPad-app van RTL.

We gaan een nieuwe krant maken. Met die insteek begon televisiebedrijf RTL met de bouw van een iPad-applicatie. Een jaar later is RTL Nieuws 365 klaar. Het resultaat ziet er fantastisch uit, maar trapt RTL in dezelfde val als De Pers?

“Het is ons enorm tegengevallen hoelang het duurde om deze app te ontwikkelen en hoeveel geld daarmee is gemoeid”, vertelt hoofdredacteur Harm Taselaar tijdens de presentatie van de app. Acht mensen hadden zich hiervoor aangemeld.

In het RTL-gebouw op het Mediapark werden ze vorige week bijgepraat door onder meer Taselaar, adjunct Marc Schreuder en directeur digital Arno Otto over de nieuwe app RTL Nieuws 365. Die is vanaf donderdag gratis te downloaden in de App Store van Apple. RTL mikt op 150.000 downloads binnen een jaar.

Tabletervaring dichter bij tv
RTL beschikt momenteel niet over nieuwsapps voor smartphones. Waarom dan wel de keuze voor een iPad-applicatie? Omdat de tabletervaring dichter bij televisie ligt, aldus Otto.

Een tablet is visueler en video is makkelijker te bekijken dan op een smartphone. Otto: “Een tablet biedt een nieuwe kans om content op een andere manier te presenteren.” Het medium televisie heeft bovendien geen last van de komst van het internet.

Mop van de dag
Met de app wil RTL gespreksonderwerpen leveren voor mensen zodat datgene wat RTL te bieden heeft langer blijft hangen. Volgens Otto praten mensen graag over nieuws, sport en het weer. Die onderdelen zijn dan ook te vinden in RTL Nieuws 365.

Maar er is veel meer. Zo bevat de app een dagelijks ververst magazine, een exclusieve column van nieuwslezer Rick Nieman, beurskoersen, het dier van de dag, een roddelpagina van Albert Verlinde en de livefeed van RTLZ (andere RTL-programma’s ontbreken). Speciale aandacht was er bij de presentatie voor het geesteskind van Taselaar: de mop van de dag. Dagelijks kunnen lezers een video insturen waarin ze een mop vertellen. Elke week wordt een winnaar gekozen die wordt beloond met een Jan de Hoop-mok. Hetzelfde geldt trouwens voor het dier van de dag.

Adverteerders
De doelgroep waar RTL op mikt is 25-55 jaar. Niet tot en met 49 jaar zoals gebruikelijk, ook een deel van de 50+-markt moet veroverd worden.

De app moet op drie manieren geld opleveren. Ten eerste krijgen lezers advertenties te zien, bijvoorbeeld tussen het swipen door verschillende secties en artikelen. Ook prerolls in video’s brengen geld in het laatje. Gesponsorde content is een derde manier, waarbij volgens Taselaar duidelijk moet staan aangegeven dat het om een advertorial gaat.

Opknippen in losse apps
RTL wilde een nieuwe krant maken en dat lijkt te zijn gelukt, inclusief rubrieken en bijlagen. RTL Nieuws 365 is een verzamelbak van bijna alles wat RTL te bieden heeft. De vraag is of dat de juiste keuze is.

Misschien dat een losse app voor bijvoorbeeld RTL Boulevard meer lezers oplevert. De naam van Boulevard is nu niet in de App Store te vinden. Schreuder geeft aan dat hier wel over na is gedacht, maar dat hier uiteindelijk niet voor is gekozen.

Exclusieve content voor de app
Ook bij het aanbieden van exclusieve content in een gratis app kunnen vraagtekens worden geplaatst. De columns van Rick Nieman zijn alleen te lezen voor mensen met een iPad. Daarmee sluit je een hoop mensen uit. Het delen via sociale media vanuit de app is ook lastig. Omdat de content alleen in de app te vinden is, kan er niet naar gelinkt worden, iets waar The Daily van Rupert Murdoch en de iPad-app van Wired ook mee worstelden. Schreuder zegt dat in de toekomst de content van de app wellicht ook op het web te vinden is.

Het aantal lezers en het delen is bij voorbaat dus beperkt. En dat terwijl het verdienmodel juist draait om het verkopen van advertenties op basis van het aantal lezers. Aan de andere kant kun je beargumenteren dat de gebruikers van de app een sterkere binding met het merk hebben.

Apart cms
Aan de redactionele kant heeft de iPad-app ook gevolgen. Een redacteur, een eindredacteur, een beeldredacteur en een producer houden zich fulltime bezig met de inhoud van RTL Nieuws 365.

De redacteuren gebruiken daarvoor een cms dat speciaal voor de iPad-app is opgezet. Content van de website komt automatisch binnen in dat cms waarna de redacteur de puntjes op de i zet.

Backend veel belangrijker
Volgens Schreuder zijn er op de nieuwsredactie nu drie cms’en in gebruik. Daarmee lijkt RTL in dezelfde val te trappen als De Pers bij het iPers-project. Ook daar werd in het begin vooral gefocust op de presentatie van het nieuws aan de lezer.

Hoofdredacteur Jan-Jaap Heij van De Pers zette begin januari de lessen van het project op een rij. De belangrijkste: het inrichten van de backend is veel belangrijker dan hoe het er aan de voorkant uitziet. Om content op verschillende platformen en in verschillende vormen aan te bieden is een flexibele backend en een simpele workflow een must. Iets dat Roeland Stekelenburg, voormalig hoofd nieuwe media bij de NOS, beaamt.

Android
Schreuder erkent dat gaandeweg de ontwikkeling van de app twijfels ontstonden of het bouwen van één afzonderlijke iPad-app de juiste manier is. Maar het huidige project was al in volle gang en er is besloten om dat af te maken.

Binnen enkele maanden wil RTL een vergelijkbare app voor Android presenteren. Ik ben benieuwd of ze bij het ontwikkelen daarvan dezelfde obstakels tegenkomen als De Pers.

Update: Tweet van Roeland Stekelenburg toegevoegd.
Update 2: Niet drie maar vier redacteuren houden zich bezig met de app. Naast een redacteur, een eindredacteur en een beeldredacteur ook nog een producer.

Dit artikel verscheen eerder op De Nieuwe Reporter.

Screenshots van de nieuwe app van RTL.

Geef een reactie