Waarom Microsoft Yammer koopt

Microsoft lijft Yammer in, een sociaal netwerk voor bedrijven. Daarmee opent het een andere deur om bij ondernemingen binnen te komen.

Maar liefst 1,2 miljard dollar – bijna een miljard euro – in contanten betaalt Microsoft voor Yammer, dat drie maanden geleden nog 85 miljoen dollar ophaalde bij investeerders. De waarde van het bedrijf werd toen geschat op 600 miljoen dollar.

Microsoft lijkt dus te veel te betalen voor een bedrijfje dat een sociaal netwerk aanbiedt voor ondernemingen. Waarom doet de maker van Windows en Officie-software deze aankoop?

Social enterprise networks

Yammer is een sociaal netwerk voor bedrijven. Het is vergelijkbaar met Twitter en Facebook, maar dan uitsluitend voor intern gebruik. De informatie is alleen zichtbaar voor werknemers van hetzelfde bedrijf.

Zogenoemde enterprise social networks (ESN’s) zijn bezig aan een sterke opmars. Yammer heeft inmiddels 5 miljoen geregistreerde gebruikers. Oprichter en directeur David Sacks zei in maart tegen Z24 dat er per maand 250 duizend nieuwe gebruikers bijkomen. Jive, een concurrent van Yammer, ging eind 2011 naar de beurs.

“Microsoft heeft een beetje langzaam gereageerd op de opmars van sociale netwerken”, aldus Rob Koplowitz, analist van onderzoeksbureau Forrester in reactie op de overname van Yammer. “Social enterprise groeit enorm en Microsoft heeft een sterke positie in de markt nodig.”

Microsoft heeft geprobeerd om dat zelf voor elkaar te boksen. Zijn eigen product in de social business software, Sharepoint, is inmiddels van een sociale laag voorzien. Alle technologie van Yammer is in principe ook beschikbaar in Sharepoint. Maar dit is nooit echt aangeslagen. Microsoft heeft ook een poging gedaan om een Yammer-kloon te ontwikkelen, maar OfficeTalk verdween al snel naar de achtergrond.

Skype

Met de aankoop van Yammer beschikt Microsoft in één klap over de marktleider op het gebied van sociale-bedrijfsnetwerken. Het koopt een sterk merk dat op meerdere platforms aanwezig is met applicaties.

Dat doet denken aan de overname van Skype. Microsoft kocht de internetbeldienst vorig jaar voor 8,5 miljard dollar, de duurste overname in de geschiedenis van Microsoft. En dat terwijl de softwaregigant uit Redmond de technologie al in huis had: het ontwikkelde zelf het vergelijkbare Lync. De reden van de aankoop was voornamelijk het sterke merk en de werking op zowel pc’s, mobieltjes als tabletcomputers van verschillende merken.

Virale marketing

Het marketingaspect van Yammer is daarnaast ook interessant voor Microsoft. Yammer weet via de achterdeur bij veel bedrijven binnen te dringen. Aanmelden bij het sociale netwerk is in eerste instantie gratis. Werknemers kunnen zich op eigen houtje kosteloos aanmelden. Daardoor verspreidt het netwerk zich als een virus.

Lees verder op Z24.nl.

Foto: Robert Scoble, Flickr.

Geef een reactie